Idősorelemzés, idősor-előrejelzés (konkrét lehetőség: az áramtőzsde, illetve vasúti áramfogyasztás elemzése, előrejelzése)

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
docens
Szoba: IE414
Tel.:
+36 1 463-2679
Email: pataki (*) mit * bme * hu

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Aktív (aktuális, lehet rá jelentkezni)
Kiírás éve: 
2011
A kiírás jellege: 
önálló labor, szakdolgozat/diplomaterv

Az önálló labor célja az idősorelemzésre, idősor-előrejelzésre alkalmas módszerek áttekintése, implementálása, összehasonlítása, használhatóságuk feltérképezése. A módszerek igen széles spektrumát használták, javasolták már erre a célra (ARMA, ARIMA modellek, mesterséges neurális hálók, regressziós modellek stb.), ezek áttekintése és egy csoport kiválasztása, majd megvalósítása és tesztelése a feladat. Részben szimulált, részben valós, mért adatokon célszerű tesztelni a megvalósított módszereket.

A valós adatok nagy értéket képviselnek, nem könnyű nagymennyiségű, hiteles adathoz jutni. Természetesen nem az egyetlen lehetőség (saját adatokat, problémát is lehet hozni), de izgalmas konkrét lehetőséget kínál a VET-el való együttműködésben rendelkezésünkre álló adat, illetve szakértelem (dr.Divényi Dániel/VET), amely két témakört is elénk hozott

A magyar áramtőzsde (HUPX) 2009-es indulása óta már több évnyi klíringeredmény áll rendelkezésre mélyrehatóbb elemző vizsgálatok elvégzéséhez. Az elmúlt 6 évben ráadásul három féle környezetben is működött a magyar tőzsde: önállóan, a cseh-szlovák-magyar összekapcsolásban, valamint a 4M piac-összekapcsolásban.
Az elvégezhető elemzések tárháza szinte korlátlan (ebből fakadóan a téma több hallgatót is elbír):
- érzékenységvizsgálatok végzése az ajánlati görbék alapján (különböző termékek esetén)
- statisztikai módszerek alkalmazása releváns tényezők feltárására (hőmérséklet, más piaci árak, devizaárfolyam...)
- neurális hálózat alapú árbecslő implementálása...
- összekapcsolt piacok esetén az áramlások és árak kapcsolata.

A villamos vasúti vontatás az egyik legnagyobb hazai villamosenergia-fogyasztó. A mozdonyok energiafelvétele mindig az éppen aktuális vontatási transzformátor körzetben jelenik meg. Ebből következően országos szinten viszonylag könnyebben előrebecsülhető a vontatás energiafelvétele, azonban transzformátor szinten ez jóval nehezebb kérdés. A feladat a vonatkozó irodalom megismerése után mérési adatokra alapozott modell kialakítása.

Ehhez a feladathoz szerintem kell némi matematikai érdeklődés, kísérletezőkedv, kreativitás, érdeklődés és munkakedv! (Kalandorok és lazsálni vágyók kíméljenek! :-))

© 2010-2018 BME MIT | Hibajelentés | Használati útmutató