Valós idejű autóipari rendszerek modellezése

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
habilitált docens
Szoba: IE416
Tel.:
+36 1 463-4114
Email: sujbert (*) mit * bme * hu
Külső konzulens: 
Pintér Gergely, ThyssenKrupp Presta Hungary Kft.

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Aktív (aktuális, lehet rá jelentkezni)
Kiírás éve: 
2016
A kiírás jellege: 
önálló labor, szakdolgozat/diplomaterv

Egy modern gépjármű biztonsági és komfort funkcióit számos beágyazott vezérlőegység (ECU) támogatja.  Az ezen számítógépeken futó szoftver komplexitása gyakran összemérhető a desktop alkalmazásokéval, pl. egy elektronikus kormányrendszer kb. 150 szoftverkomponensből, több ezer kapcsolatból és félmillió kódsorból áll.  A szoftver modellezésére az AUTOSAR szabvány grafikus modellező nyelvét használják (ez az UML beágyazott, autóipari megfelelőjének tekinthető).  Az AUTOSAR modell egyúttal számos automatikus helyességellenőrző és kódgeneráló eszköz inputja.  A biztonsági szempontból kritikus funkciók (pl. kormánymű, blokkolásgátló fékrendszer, menetstabilizátor, stb.) megvalósításánál komoly hangsúly esik a valós idejű működés biztosítására.  Az AUTOSAR lehetőséget nyújt különböző elemi események és műveletek időbeli viszonyainak modellezésére, ezek ellenőrzése (akár modellezési időben, akár futás közben) érdekes elméleti és gyakorlati kihívás.

A hallgató feladata, hogy plug-inként olyan új funkciókat fejlesszen egy Eclipse alapú autóipari modellező eszközhöz, amelyek lehetővé teszik időbeli kényszerek modellezését (pl. akciók sorrendezése, maximális válaszidő, stb.) és ezek teljesülésének ellenőrzését.  A modellréteg elérésére az Eclipse Modeling Framework (EMF) technológia használatos, a felhasználói felület tipikusan Eclipse Standard Widget Toolkit (SWT), és JFace technológiákra épül.  A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet.  A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik az említett modellező eszközt is fejlesztik.  A feladat egyéni érdeklődésnek megfelelően testre szabható és a jövőben további innovatív fejlesztések alapja is lehet (pl. beágyazott biztonságtechnikai funkciók kódjának automatikus generálása, interakció a beágyazott valós idejű operációs rendszerrel, stb.).  A kiírásra többen is jelentkezhetnek.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható biztonságkritikus termékeket fejlesztő cégeknél, Eclipse alapú projektekben és természetesen elsősorban a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben. A feladat ideális gyakorlati kiegészítése a AUTOSAR alapú autóipari szoftverrendszerek (VIMIAV15) című tárgyban oktatott modellezési ismereteknek.

© 2010-2018 BME MIT | Hibajelentés | Használati útmutató