FlexRay kommunikáció automatikus konfigurálása

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
habilitált docens
Szoba: IE416
Tel.:
+36 1 463-4114
Email: sujbert (*) mit * bme * hu
Külső konzulens: 
Pintér Gergely, ThyssenKrupp Presta Hungary Kft.

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Aktív (aktuális, lehet rá jelentkezni)
Kiírás éve: 
2016
A kiírás jellege: 
önálló labor, szakdolgozat/diplomaterv

A korszerű járművek összetett funkcióit egymással kommunikációs kapcsolatban álló vezérlőegységek (ECU) valósítják meg.  A kommunikáció különböző szabványos autóipari protokollokon (pl. CAN, FlexRay, LIN) zalik.  A biztonságkritikus alkalmazások egyik elterjedt protokollja a FlexRay, melynek legfontosabb jellemzője az idővezérelt működés.  A vezérlőegység szoftvere és a protokoll közeghozzáférési rétege közötti aszinkronitás kezelése (vagyis az, hogy az ECU szoftvere és a hálózat különböző óráról jár) összetett feladat.  Az üzenetekhez kötődő különböző műveletek elvégzése (továbbítandó üzenetek előállítása, beérkező üzenetek feldolgozása, stb.) a FlexRay hálózat időzítéseihez igazodva kell történjen. Az autóiparban széleskörűen alkalmazott AUTOSAR szabvány által definiált szoftver architektúrában ezt a feladatot a FlexRay Interface szoftver modul látja el.

A modul konfigurálását az AUTOSAR által definiált XML alapú leírásmódban végezzük.  A járműgyártók az autók hálózatát egy magasabb absztrakciós szinten írják le (nem az egyes ECU-k FlexRay Interface moduljainak konfigurációjaként), így a modul szintű konfiguráció általában manuális munka.  A hallgató feladata egy Eclipse alapú modellező eszköz kiegészítése egy olyan, Java nyelven írt plug-innal, mely lehetővé teszi ezen konfiguráció automatizált előállítását a járműgyártótól származó inputok alapján.  A megoldást célszerűen Eclipse alapú technológiákra építve (Eclipse Modeling Framework, Eclipse Standard Widget Toolkit, JFace) célszerű megvalósítani.

A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet. A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik a kommunikációs stack moduljait, illetve a konfiguráció során használt modellező eszközt fejlesztik.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható Eclipse alapú fejlesztéseket végző cégeknél és természetesen a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben. A feladat ideális gyakorlati kiegészítése a AUTOSAR alapú autóipari szoftverrendszerek (VIMIAV15) című tárgyban oktatott modellezési ismereteknek.

© 2010-2018 BME MIT | Hibajelentés | Használati útmutató