Autóipari szoftverek grafikus modellezése

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
habilitált docens
Szoba: IE416
Tel.:
+36 1 463-4114
Email: sujbert (*) mit * bme * hu
Külső konzulens: 
Pintér Gergely, ThyssenKrupp Presta Hungary Kft.

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Korábbi (jelenleg nem aktív, de látszik)
Kiírás éve: 
2016
A kiírás jellege: 
önálló labor, szakdolgozat/diplomaterv

Egy modern gépjármű biztonsági és komfort funkcióit számos beágyazott vezérlőegység (ECU) támogatja.  Az ezen számítógépeken futó szoftver komplexitása gyakran összemérhető a desktop alkalmazásokéval, pl. egy elektronikus kormányrendszer kb. 150 szoftverkomponensből, több ezer kapcsolatból és félmillió kódsorból áll.  A szoftver modellezésére az AUTOSAR szabvány grafikus modellező nyelvét használják (ez az UML beágyazott, autóipari megfelelőjének tekinthető).  Az AUTOSAR modell egyúttal számos automatikus helyességellenőrző és kódgeneráló eszköz inputja.  Az AUTOSAR szabvány definiálja a szoftver komponensek, portjaik és kapcsolataik grafikus megjelenítési módját (hasonlóan az UML osztály és komponens diagramjaihoz), de a komponensen belüli viselkedés vizualizációjára és az interakciók ábrázolására nincs szabványos megoldás (vagyis hiányzik az UML állapotgépek, aktivitási és szekvencia diagramok megfelelője).

A hallgató feladata, hogy az érdeklődésének megfelelően választott diagramtípushoz (pl. szekvencia diagram, aktivitási diagram, stb.) Java nyelven egy grafikus diagram editort fejlesszen, amelyet egy Eclipse alapú autóipari modellező eszköz plug-injaként kell megírni, célszerűen az Eclipse Modeling Framework (EMF), Eclipse Standard Widget Toolkit (SWT), és JFace technológiákra, illetve egy grafikus eszközkészletre (pl. Graphical Editing Framework, Graphiti stb.) alapozva.  A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet.  A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik az említett modellező eszközt is fejlesztik.  A feladat egyéni érdeklődésnek megfelelően testre szabható és a jövőben további innovatív fejlesztések alapja is lehet (pl. automatikus kódgenerálás diagramokon leírt viselkedésnek megfelelően).  A kiírásra többen is jelentkezhetnek.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható Eclipse alapú fejlesztéseket végző cégeknél és természetesen a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben. A feladat ideális gyakorlati kiegészítése a AUTOSAR alapú autóipari szoftverrendszerek (VIMIAV15) című tárgyban oktatott modellezési ismereteknek.

© 2010-2024 BME MIT | Hibajelentés | Használati útmutató