Ütemezés beágyazott rendszerekben

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
nyugalmazott docens
Szoba: IE414
Tel.:
+36 1 463-2679
Email: toth (*) mit * bme * hu
Külső konzulens: 
Mátyás Zoltán szoftverfejlesztő, Mentor Graphics Magyarország Kft.

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Törölt (nem látszik a listákban)
Kiírás éve: 
2013
A kiírás jellege: 
szakdolgozat/diplomaterv

Az utasszállító repülőgépekbe egyre több elektronikus vezérlőegységet építenek be, amelyek különböző vezérlési, szabályozási, biztonsági és kényelmi feladatokat látnak el. Az összekapcsolt hálózati csomópontok (node-ok) száma ezres, a mért fizikai jelek (signalok) száma pedig tízezres nagyságrendű. A vezérlőegységek között megbízható, valós idejű kommunikációt kell biztosítani. A node-ok között továbbított jelekre szigorú megbízhatósági és időkényszereket határoznak meg. Ezek a követelmények csak különleges hálózati technikákkal, protokollokkal és módszerekkel elégíthetők ki. A node-ok és signalok óriási darabszáma már önmagában is indokolja a hálózattervező és optimalizáló fejlesztőeszközök (toolok) használatát, de a megkívánt magas biztonság és valós idejű működés is csak ilyen eszközök alkalmazásával képzelhető el. 

A diplomaterv célja a hálózati kommunikáció modellezése és a kommunikációs modell alapján a konkrét adatátviteli feladatok különböző szempontok szerinti optimalizálása. A hálózatoptimalizálás kényszer-kielégítési probléma, amelynek megoldására több különböző algoritmus is ismert. Olyan optimalizáló algoritmusok kiválasztása és/vagy megalkotása a cél, amelyek segítségével a kiinduló specifikációban megadott node-ok, signalok, kielégítendő kényszerek, valamint a hálózati erőforrások ismeretében elkészített modell adott szempontok (pl. sávszélesség kihasználtsága, késleltetés) szerint optimalizálható.

A modellt úgy célszerű megalkotni, hogy a hálózatot jellemző protokoll a modell alsóbb rétegeiben jelenjen meg. Annak eldöntésére, hogy a kommunikációs protokoll figyelembevétele melyik rétegtől szükséges, érdemes lehet az autóiparban használatos AUTOSAR (Automotive Open System Architecture) szabvány megismerése, alkalmazásának megvizsgálása.

A hallgató feladatának a következőkre kell kiterjednie:

  • A vonatkozó szabványok elemzése, repülőgépiparban való alkalmazhatóságuk vizsgálata.
  • A modellalkotás fogásainak megismerése és elsajátítása.
  • A kényszer-kielégítés módszerének megismerése és alkalmazása kisminta kísérleteken IBM ILOG CP környezetben, skálázhatóság vizsgálata.
  • Egy kiválasztott repülőgép-ipari protokoll felett kisminta kísérlettel elvégzett optimalizáció.
© 2010-2024 BME MIT | Hibajelentés | Használati útmutató