Rotorpozíció-szenzor kompenzálása PMS motorokban (Robert Bosch Automotive Steering GmbH)
docens
Szoba: IE415
Tel.:
+36 1 463-3585 Email: renczes (*) mit * bme * hu |
A kiírás adatai
A forgórész szögpozíciója az elektromos motorok mezőorientált szabályzásának egyik kulcsparamétere, hiszen a Park transzformáció ezen az információn alapul. A rotorpozíció-szenzornak (rotor position sensor, RPS) – minden más szenzorhoz hasonlóan – vannak nemideális tulajdonságai. Mindazonáltal a rotorpozíció mérésének bizonytalansága hibát eredményez a direkt és kvadratikus áramok kiszámításában, így nemkívánt nyomatékingadozásokhoz vezet. Ez nyomatékingadozás elsősorban egyes kitüntetett harmonikus frekvenciákon jelentkezik és rontja a motor felhasználhatóságát. A jelölt feladata egy mérési-jelfeldolgozási eljárás fejlesztése, amely megtalálja az optimális RPS kompenzáló paramétereket a lehető legkevesebb mérés alapján. A javasolt eljárás helyességét tesztpadon végzett mérésekkel kell igazolni, összehasonlítva a nyomaték ingadozását kompenzált és kompenzálatlan esetekben. Az algoritmus konvergenciáját szintén igazolni kell.
A feladat főbb elemei az alábbiak:
- a mezőorientált szabályzás megismerése, a rotorpozíció-mérés és a nyomatékingadozás mérésének megértése,
- a rotorpozíció-szenzor tipikus nemideális tulajdonságainak megértése, valamint a kompenzáló módszerek megismerése,
- egy olyan eljárás fejlesztése, amely a lehető legkevesebb mérés felhasználásával megtalálja az optimális kompenzáló paramétereket, valamint
- a javasolt eljárás helyességének és működőképességének igazolása tesztpadon végzett mérések által.
Kulcsszavak: méréstechnika, jelfeldolgozás, optimalizálás, szabályzástechnika
Kiméret: MSc önálló labor (2 félév) vagy MSc diplomaterv (2 félév). Titoktartási nyilatkozat (non-disclosure agreement, NDA) szükséges.