Akusztikai méréskiértékelés módosított FFT kernelfüggvény felhasználásával - Python vagy MATLAB nyelven (thyssenkrupp)

Tanszéki konzulens: 
A munkatárs fényképe
associate professor
Szoba: IE415
Tel.:
+36 1 463-3585
Email: renczes (*) mit * bme * hu
Külső konzulens: 
Kimpián Tibor (thyssenkrupp)

A kiírás adatai

A téma státusza: 
Aktív (aktuális, lehet rá jelentkezni)
Kiírás éve: 
2023
A kiírás jellege: 
önálló labor, szakdolgozat/diplomaterv

A thyssenkrupp budapesti telephelyén 1999 óta foglalkozunk személyautók elektromos kormányrendszerének fejlesztésével, a cégcsoporton belül egyedüli elektronikai és szoftverfejlesztési kompetenciaközpontként. A napjainkban egyre növekvő népszerűségnek örvendő, csendes hibrid és teljesen elektromos hajtásláncú autók fejlesztése során kiemelt figyelmet kell fordítani a kormányrendszer rezgésakusztikai viselkedésére.

A rendszerek akusztikai viselkedését számos mérési módszerrel vizsgáljuk, melyekben közös, hogy a mért jelek spektrális tartalmát a motor fordulatszámának többszörösei, az úgynevezett rendszámok (order-ek) alkotják. A kiértékelés során ezen determinisztikusan változó frekvencia komponensek paramétereit kívánjuk meghatározni, mely egyáltalán nem triviális feladat. A probléma nehézsége a nem ekvidisztáns mintavételezésből ered. Számos, klasszikus módszer létezik a harmonikus amplitúdó és fázis meghatározására, például az újramintavételezés vagy a változó ablakméretű DFT. Azonban ezeknek a módszereknek vagy magas számításigényük van, vagy valamilyen módon torzítják a jel spektrumát. Ezeket a hátrányokat próbálja kompenzálni a Velocity Synchronous DFT algoritmus, melynek lényege, hogy a Fourier transzformáció kernelét módosítja a vizsgálandó jel függvényében. A hallgató feladata a VSDFT algoritmus implementálása (lehetőleg Python, vagy MATLAB nyelven), majd annak teljesítményének vizsgálata és összehasonlítása a klasszikus módszerekkel.

Érdeklődés esetén a téma kiterjeszthető MsC diplomatervig vagy akár TDK dolgozat is készíthető belőle.

© 2010-2024 BME MIT